Spar penge på brændstof med mere luft i dækkene

Har du husket at tjekke dæktrykket på din bil? Det er der god grund til at huske. Ikke kun for sikkerhedens skyld, men også for at spare penge - mange penge. 


Det tager bare 5 minutter

Der er ingen undskyldning for ikke at tjekke dæktrykket på bilen. Det kan gøres på 5 minutter på enhver tankstation, når man alligevel er forbi for at tanke brændstof. 

Det er der dog mange af os, der forsømmer at gøre regelmæssigt. Der har jo ikke været nogle faresignaler på landevejen fra dækkene – er der sikkert en del, der tænker. Derfor bruger vi hellere de 5 minutter på nogle af dagens andre gøremål. Sådan er det at være menneske med en travl hverdag.

Måske ville flere af os dog bruge de få minutter ekstra på at holde dæktrykket ved lige, hvis vi vidste, hvor meget der egentlig var at spare.

Så meget kan du spare på korrekt dæktryk

Alle dæk taber luft med tiden. Det ved enhver 5-årig cyklist. På en cykel betyder det, at man skal træde lidt hårdere. I en bil koster kraft penge. Derfor har for lavt dæktryk direkte indflydelse på bilens brændstoforbrug og dermed økonomien.

Ifølge FDM betyder et dæktryk, der ligger mere end 0,5 bar for lavt, at brændstofforbruget vil forøges med helt op til 13 procent.

Kører man for eksempel 20.000 kilometer i sin bil om året, vil det kunne resultere i en ekstraudgift på mellem 350 og 2.000 kroner om året. Hvis man ganger det med levetiden på en bil, så bliver det hurtigt til et femciffret beløb. Det er mange penge…

Danmark dårlig til dæktryk

I en international undersøgelse fra analyseinstituttet Strategy One fra 2012 scorede vi danskere 15 procent under det europæiske gennemsnit i disciplinen “tjek trykket på dækkene”. Der var faktisk kun 45 procent af de danske bilister, der sørgede for at gøre dette jævnligt. 

Måske er der nogle, der synes, at det er en lidt for stor udfordring at ramme det rigtige dæktryk.

Det står ganske vist sort på hvidt i den instruktionsbog til bilen, som alle kører rundt med. De fleste har dog nok også hørt om, at der findes anledninger, hvor dæktrykket skal være et andet end det gængse. Det er for eksempel tilfældet ved kørsel med læs og ved høje hastigheder.

Det er heldigvis let at sætte sig ind i undtagelserne, og så tit er det heller ikke, at man kører fuldt belæsset eller kan trykke speederen i bund på de tyske landeveje.   

Andre grunde til at holde det rette dæktryk

Benzinforbruget er dog ikke det vigtigste, når det handler om dæktryk. Den vigtigst årsag er sikkerheden. Her er 3 andre gode grunde til at blive lidt længere på tanken og samtidig øge din og dine passageres sikkerhed på landevejene:

  • Bilens bremseevne svækkes ved for lavt dæktryk 
  • Bilens mønøvredygtighed aftager
  • Der er mere slitage på dækkene

Kilde: FDM og Berlingske Tidende.

Mest læste artikler