Sådan gør du bilen vinterklar

Skal olien skiftes? Hvornår skal du gå over til vinterdæk, er det overhovedet nødvendigt, og hvordan er det nu med kølervæsken og sprinklervæsken? Her er 9 tips fra bileksperterne til, hvordan du gør bilen vinterklar.


Polér også bilen om efteråret

De fleste polerer bilen om foråret, men det er ligeså vigtigt at gøre det om efteråret. Hvis lakken føles ru, når du stryger den med hånden nederst på bildøren, så er tid for en polering.

– Polering om efteråret er lige så vigtig som om foråret, selv om de fleste nøjes med at gøre det i april eller maj. Vejsaltet sætter sig fast på de steder, hvor der er små ujævnheder i lakken. Selv små lakskader bør også fikses. Ubeskyttet stål er mere udsat for rustangreb, siger bilmekaniker Moeen Shanzad Mughal til nyhedsbureauet Newswire. Han er fagansvarlig for den biltekniske gruppe i forsikringsselskabet If.

Hvis temperaturen er lavere end 7-8 grader, bør poleringen udføres i en opvarmet garage. Det giver det bedste resultat.

Pas på batteriet

Der er adskillige ting, man skal huske, når man skal klargøre sin bil til vinteren. Noget af det allervigtigste er at tjekke batteriet.

– Hvis du ved, at din vinterkørsel mest kommer til at bestå at småture, så vil du gøre tilværelsen lettere for dig selv ved at tage dig dine forholdsregler med batteriet. Et batteri, som fungerer upåklageligt om sommeren, kan være helt dødt, når man kommer ud til det en morgen, hvor der har været ekstra kulde, siger Mughal.

Den vigtigste indsats ligger i en vedligeholdelses-opladning, umiddelbart før vinteren sætter ind. Anskaf dig en batterioplader til cirka en tusindlap, tag batteriet ind og og sæt det til at lade op over natten. For et par hundrede kroner kan du desuden få et ret simpelt apparat, som kan teste om spændingen i batteriet er ok.

Hold øje med mønsterdybden på dækkene

Forsikringsselskaberne er meget optaget af standarden på bildækkene i vinterhalvåret.

– En god del af ulykkerne om vinteren sker, fordi dækkene ikke er er i orden. Mange holder ikke øje med dybden på mønstret i dækken. Mindstekravet til pigfri vinterdæk er tre millimeter, men hav gerne fire, siger teknisk chef i If til Newswire. Mindstekravet til mønsterdybden er i øvrigt 1,6 mm.

Se hvad du ellers skal være opmærksom på angående vinterdæk her.

Skift olie, hvis du har en ældre bil

Et standardtips før vinteren er at skifte motorolie. Men det kommer dog an på et par ting, hvordan man skal gribe det an.

De fleste nyere biler bruger en syntetisk olie, som fint kan klare vinteren. Nye bilejere følger som regel de serviceintervaller, der angives, og her finder de nødvendige olieskift sted. Men har du en bil, som er 8-10 år eller ældre, så er du måske begyndt at tage lidt lettere på det med serviceeftersynene.

Olie, som ikke bliver byttet i årevis, og som i tilgift måske også er billig, kan ikke undgå at forvolde skade på motoren. Det bliver tungere at starte motoren, og det slider mere på den, når den er i gang. Ældre biler bør derfor skifte til en tyndere form for olie, inden vinteren kommer.

– Det hjælper lidt at have et fuldt opladet batteri, hvis motorolien er tyk som sirup, siger Mughal fra If.

Vil du helst helt slippe for at forholde dig til vinterklargørelse af bilen, tilbyder dit autoværksted sandsynligvis deres helt egen ti-punkts service med henblik på at gøre bilen klar til vinteren.

Læs også: 9 tips til at holde din bil ren og ryddelig

9 tips til en vinterklar bil

1. Grundig vask og polering

Lakken skal beskyttes mod salt og sjap. Det vil gøre det lettere at vaske bilen i løbet af vinteren. Polering beskytter også mod rustangreb på karrosseriet.

2. Batteriet

Kontrollér spændingen på batteriet. Batteriet har normalt en levetid på mellem 3 og 5 år, afhængig af kørselsmønster. Forhandlere af autoreservedele sælger batteritestere for et par hundrede kroner og derover. Mange autoværksteder udfører også test på stedet for dig, uden at det behøver at koste så meget. At investere i en helt enkel billader er også smart. Lader du batteriet op én til to gange i løbet af året, vil du undgå du, at batteriet pludselig går dødt.

3. Olie

Hvis du ikke længere følger de faste serviceintervaller med en noget aldrende bil, så bør du skifte til en tyndere olie. Med en sådan vil motoren starte meget lettere, når der er kuldegrader. En vinterolie til streng kulde går normalt under betegnelsen 5W – 40.

4. Silikonestift, silikonespray og låseolie

Smør dørlisterne med en silikonestift, så undgår du, at gummilisterne går i stykker i kulden. Det bør gøres, før temperaturen nærmer sig minusgrader, eventuelt i et varmt garageanlæg. De fleste har i dag fjernstyret lås, men hvis du stadig låser bilen op manuelt, kan det betale sig at bruge lidt låseolie for at undgå, at låsen fryser til.

5. Vinterudstyr i bilen

En lille spade, snekæder og slæbetov kan lige pludselig vise sig at være nyttige. Det sammen kan startkabler, men sørg for, at de er udstyret med spændingsværn

6. Vinduesviskere

Er det på tide at udskifte vinduesviskerne? Efteråret og vinteren er en tung tid for gummien i viskerbladene. Slitagen afhænger meget af saltning, snemængde og andre vinterforhold, og ikke mindst af hvor mange gange vinduesviskerne har været frosset helt fast i løbet af vinteren.

7. Sprinklervæske

Sprinklervæske skal kunne tåle kulde. På færdigblandede poser eller kander med sprinklervæske står der, hvilken temperatur den kan tåle. Skal du køre bilen til skiresorter, hvor det er meget koldt, skal du bruge sprinklervæske, hvor der udtrykkeligt står, at den kan anvendes ved lave frostgrader.

8. Kølervæske

Er det længe siden, at kølervæsken er blevet skiftet, så kan frysepunktet godt være blevet for lavt på en kold vinterdag. Følger du bilens serviceintervaller nøje, er alt sandsynligvis i orden. Kølervæsken cirkulerer i et lukket system, men der bliver alligevel i mange biler lidt mindre af den over tid. Sørg for at have nok, niveauet skal ligge mellem minimums- og maksimumsmærket på kølervæskeballonen i motorrummet. Der findes flere typer kølervæske i biler i dag. I bilens instruktionshæfte står der, hvilken type kølervæske du skal bruge. Det er meget vigtigt, at du vælger den rigtige type væske for at undgå at skade motoren.

9. Skift til vinterdæk eller pigdæk

FDM anbefaler at skifte til vinterdæk om vinteren. Vinterdæk har meget kortere bremselængde end almindelige dæk i vinterføre. På våd vej er bremselængden cirka den samme. På tør vej er bremselængden dog lidt længere på vinterdæk. Man kan også skifte til pigdæk. Det er dog kun tilladt at køre med pigdæk i Danmark fra d. 1. november til d. 15. april.

Mest læste artikler