Tinglysning bliver digital

Landets tingbøger og papirdokumenter er erstattet af et nyt tidsbesparende elektronisk system. Den 8. september 2009 blev al tinglysning af fast ejendom digitalt.


Få løst dine tinglysningsopgaver hurtigere.

For dig som bruger betyder digitaliseringen af tinglysningen, at du i mange tilfælde vil kunne få løst dine tinglysningsopgaver hurtigere. Mange tinglysninger vil du kunne foretage på få minutter, hvor det tidligere kunne tage op til ti dage.

 

Vanskeligere tinglysninger skal løse manuelt
Der vil dog – ligesom i dag – fortsat være komplicerede tinglysninger, som skal løses manuelt og derfor tager længere tid.

Digital signatur
Når den digitale tinglysning er sat i kraft, kan der kun tinglyses digitale dokumenter og påtegninger. På Tinglysning.dk vil du kunne udfylde tinglysnings-dokumenterne, signere dem med din digitale signatur og få umiddelbar respons fra systemet på din tinglysning.

SÅDAN FÅR DU EN DIGITAL SIGNATUR

Oplysninger krydstjekkes
For at sikre fuldstændige og korrekte oplysninger i overgangen til det nye system, vil alle indtastninger i første omgang blive nøje krydstjekket med oplysninger fra det tidligere system. Det giver sikkerhed for, at de oplysninger, der indgår i det nye system, er helt korrekte, men det vil også kunne give længere sagsbehandlingstid første gang.

Fra byretterne til Tinglysningsretten
Håndteringen af hele tinglysningsområdet vil fremover være samlet i den nyetablerede Tinglysningsret i Hobro. Al tinglysning vil fra 8. september 2009 foregå digitalt herfra, og der vil ikke længere foregå tinglysning ved byretterne.

Sådan kan du se din nabos tinglysning – gratis

Mest læste artikler