Husets håndbog

En mappe med alle oplysninger om huset og dets vedligehold er et effektivt redskab.


Af Jan Pasternak, idényt nr. 8, 2005
Foto: Hans Juhl

Forsikringer og Falck-abonnement, renovation, brugsanvisninger på værktøj og maskiner, tegninger over huset, adresser og telefonnumre på håndværkere og elselskab – alt det, der normalt ligger og flyder i bunker rundt omkring, og som du aldrig kan finde, når det gælder: Der er mange ting at holde styr på som husejer.

Men du kan godt gøre det lidt nemmere for dig selv ved at samle al den information, der er vigtig for huset, i en lettilgængelig og overskuelig mappe. Gør det til en vane at opdatere mappen jævnligt, således at den både fungerer som husets “logbog” og “manual”. Visse dele kan med fordel føres og opdateres på pc’en, men det er vigtigt at have print af det hele, for computeren er som bekendt ikke meget bevendt, når strømmen er gået, og du ikke kan huske, hvem der skal ringes til.
Mappen kan bygges op på mange måder, bare den er overskuelig og konsekvent, så den bliver et anvendeligt redskab. Vi har til højre opstillet et eksempel på, hvordan en håndbog kan se ud.

Bogens faneblade
• Kontakt
Tlf.numre og adresser på vvsog elfirma, Falck, forsikringsselskab, belysningsvæsen o.l.

• Vedligeholdelse
Logbog over al vedligeholdelse
på huset, materialer, håndværkere
og kopier af regninger.
• Garantibeviser
Brugsanvisninger og garantibeviser
for tv, pc, plæneklipper o.l.
• Installationer
Info om og placering af vandog
afløbsinstallationer, fjernvarme,
olie- eller gasfyr.
• Abonnementer
Al info vedr. telefon- og internet-
abonnement, tv-udbyder,
Falck-abonnement samt evt.
tidsskrifter og aviser.
Forsikring og økonomi
Forsikringspolicer samt kopier
af alle papirer, der har med boligens
økonomi at gøre.
• Myndighedspapirer
Officielle papirer i form af
BBR-meddelelse, byggetilladelser
og lignende. Tilstandsrapport
og tegninger over hus.

Læs også: Strikkede karklude – 2 nemme opskrifter

Mest læste artikler