Det er billigt at kalke – hvis du gør det rigtigt

Ifølge Rasmus Kjøng Jørgensen, der har arbejdet med kalk de sidste 25 år, er kalking både billigere og mere holdbart end de andre alternativer på markedet. Læs her om de vigtigste ting, du skal være opmærksom på, når du kalker.


Ram sødmælken

En af de vigtigste detaljer, når du kalker, er tykkelsen på din kalkmælk, der består af kalk og kalkvand. Mange husejere har den opfattelse, at kalkmælken skal være så tyk, at muren kun skal have én gang. Men kalker man med en blanding, der er for tyk, vil muren hurtigt skalle af igen. Og så bliver kalkning både dyrt og bøvlet. Kalker man derimod med en blanding, der har cirka samme konsistens som sødmælk (deraf navnet kalkmælk), kan en kalkning holde i op til 10 år.

Kalkning skal gøres vådt i vådt

Muren skal fugtes med en forvanding, inden man kalker. Den må ikke blive for våd, og den skal lige nå at trække mat ind i overfladen, inden man kalker.

Herefter arbejder man vådt-i-vådt. Det betyder, at kalkstrøgene ikke må tørre hurtigere, end du kan nå at stryge dem sammen – ligesom maling. Det er derfor en god ide at gøre et område af muren klar, hvor du kan skjule dine stop. For eksempel ved et hjørne eller en dør. Husk også at røre i kalkmælken løbende, så den forbliver ensartet. Kalkningen foretages minimum 2-3 gange og skal tørre mellem hvert lag.

Efter det sidste lag har hærdet kan du forsegle den nykalkede overflade ved at spraye den med kalkvand med enten en sprayflaske eller rygsprøjte. Det forlænger holdbarheden med adskillige år.  

Brug kulekalken

Der er stor forskel kvaliteten af kalk. Den bedste kalk på markedet er en kulekalk, der har lagret i mindst 2 år. Kulekalk er læsket kalk, som har fået lov til at stå og danne mange, små og fine kalkkrystaller over tid. Det er krystallerne, der binder og gør stærk, og derfor har kulekalken en særlig god vedhæftningsevne. Vil du nøjes med at kalke hvert 5. til 10. år skal du derfor vælge kulekalk frem for stampet kalk.

Helt kort om ‘Vi kalker’-kampagnen

’Vi kalker’ er en landsdækkende kampagne, der skal få danskerne til at kalke igen. Den 17. maj er udnævnt til national kalkdag, som danner rammen om en række ’kalk-events’ rundt omkring i landet. Bag kampagnen står virksomheden KALK og bevaringsforeninger over hele landet.

Rasmus Kjøng Jørgensen er direktør i firmaet KALK. Han har arbejdet med kalk de sidste 25 år.

Se mere på www.vikalker.dk

Mest læste artikler