Vinterdæk – hvornår, hvad og hvorfor?

Hvornår er det helt præcist, at man skal skifte til vinterdæk? Og hvorfor skal man i det hele taget skifte til vinterdæk i et land, hvor det sammenlagt kun sner 4-5 dage om året?

Vinterdæk eller ej?

Skal – skal ikke?

Der er sikkert mange bilejere, der i løbet af efteråret overvejer, om de skal skifte til vinterdæk? Eller om de skal skifte til helårsdæk og helt slippe for det sæsonbetingede besvær. Der er slutteligt også dem, der overvejer at køre vinteren igennem på sommerdæk.

Hvorfor skifte til vinterdæk?

Man skal selvfølgelig skifte til vinterdæk for at få et bedre vejgreb, når vejene bliver fedtede, isede og fyldt med sne.

Vejgrebet bliver bedre, risikoen for udskridning begrænses, og bremselængden reduceres dramatisk på vinterdæk i forhold til på sommerdæk. Man skal ikke lade sig narre af, at landet måske kun iklædes vinterkåbe 4-5 dage i vinterhalvåret. Temperaturen er hvert eneste år meget ofte nede omkring frysepunktet. Med lidt morgenrim og lidt fugtighed i luften kan det gøre vejbanen ekstrem glat, selvom der igen sne er faldet.

Ikke lovkrav om at skifte til dæk om vinteren

Et dækskifte ved vintertide er i dag ikke så indlysende klart, som det var for få årtier siden. Dækteknologien har udviklet sig så markant, at man i dag kan købe helårsdæk, der er meget tæt på at have den samme ydeevne om vinteren, som vinterdæk har.

Der er i Danmark i modsætning til visse andre lande ikke noget lovkrav om at skifte til vinterdæk, når vejret skifter. 

Det er fuldt ud lovligt selv at foretage et vinterdækskifte. Her handler det udelukkende om, hvorvidt man føler sig kompetent nok til det. Et dækskifte på et værksted koster et sted mellem 200 og 700 kroner. Hertil skal lægges udgifter til eventuel opbevaring af dine vinterdæk på værkstedet.

Hvad er et vinterdæk?

Et godt sted at gå til, hvis man leder efter en definition af et vinterdæk er Bilmagasinet:

  • “Et vinterdæk er grundlæggende blødere og mere fleksibelt end et sommerdæk, når det bliver koldt. Dermed bliver vejgrebet langt bedre, så sandsynligheden for udskridning mindskes, og standselængden bliver kortere.”
  • “Vinterdækket er opbygget af en stor mængde lameller, der giver mange kanter, som griber fat i vejoverfladen. Omvendt er sommerdækket mere enkelt opbygget med større ensartede overflader, der giver mere vejgreb og kørselskomfort i varmt vejr.”

Sådan kan du se om dækket er et vinterdæk

Du kan genkende et vinterdæk på, at det på siden har fået indpræget to bogstaver og to ikoner i gummiet.

  • Bogstaverne skal være M+S. Det er forkortelser af ordene mud og snow – altså mudder og sne.
  • Ikonerne skal være et bjerg og et snefnug

Mønsterdybden på et vinterdæk er dybere end på et sommerdæk. FDM og Færdselsstyren anbefaler 3,0 mm mønsterdybde på et sommerdæk (lovkravet er dog her kun 1,6 mm). Anbefalingen til et vinterdæk er 4,0 mm.

Hvornår skal man skifte til vinterdæk? 

Her handler det om at tjekke de aktuelle vejrmeldinger.

Er der udsigt til slud og snefald – så er der nu! Er føret meget vådt, men ikke frysende endnu, så har det ikke den store betydning, om du kører på vinterdæk eller på sommerdæk. Vinterdæk er i hvert fald i dag stort set på højde med sommerdæk, hvad angår bremselængden.

Snefald plejer i Danmark først at indtræffe fra og med november måned. Så i løbet af november måned bør dækkene være udskiftede. Er dine sommerdæk nedslidte, er det en god idé at foretage dækskiftet allerede i oktober måned. 

Indflydelse på bremselængden

På et tidspunkt skal vinterdækkene også af. De egner sig ikke til sommerkørsel. Det skyldes ikke mindst, at bremselængden er betydeligt længere om sommeren på et vinterdæk. April måned er typisk en god skæringsdato til afmontering af vinterdækkene. Her begynder temperaturen nemlig som oftest at ligge stabilt over 5 grader. 

Mest læste artikler