Tag på en historisk togtur

Rundt omkring i det ganske land går mænd, unge som gamle, og vedligeholder og reparerer veterantog fra jernbanens barndom. Alt sammen med det formål at bevare de gamle tog, jernbanestrækninger og -bygninger. Om ikke andet så for at bevare en del.



 
  Fotos: Danmarks Jernbanemuseum
  På Jernbanemuseet kan du prøve en dræsine, hvis du har kræfter nok.

Kør en tur
Der er stadig kortere eller længere strækninger tilbage af de gamle lokalbaner. Mange af dem har damplokomotiver, der den dag i dag kører. Ikke hver dag, men om sommeren og omkring juletid kan du genopleve magien, og få dig en tur i “jernhesten”. På togbanerne kan du løse billet til en tur i veterantog.
DSB kører også med gamle damptog. Turen kan fx starte på Københavns Hovedbanegård, op langs Sjællands kyst mod Helsingør, med stop i Klampenborg, ad den såkaldte kystbane. Eller hvad med en tur fra Silkeborg til Ry i et tog, der består af trævogne og trækkes af et damplokomotiv anno 1899?
Har du noget festligt at fejre, kan veterantog- ene bestilles til en særafgang med dig og dine gæster. Danmarks Jernbanemuseum, der ligger i Odense på Fyn, har en fantastisk samling af både gamle og nye lokomotiver og vogne. Jernbanemuseet byder fx på en “rystende” køretur i en af de gamle togvogne med træsæder eller en tur på dræsinen.

  Fotos: Danmarks Jernbanemuseum
  “Gamle Ole” fra 1869, er landets ældste køreklare damplokomotiv.

Dampmaskinens fødsel
Jernbanens historie begynder i 1782, hvor den skotske ingeniør James Watt opfinder en dampmaskine, der kan få hjul til at dreje rundt. Få år senere kører det første damptog i England.Den første passager-jernbane i verden tages dog først i brug i 1825, også i England.
I 1847 åbner den første jernbane i det danske kongerige fra København til Roskilde, og pludselig er rejsetiden blevet meget kortere end med hestevogn.
I USA bliver jernbanen, fra Omaha i Nebraska til Sacramento i Californien, åbnet i 1869. Prærievognen afløses af jernbanevogne, fulde af håbefulde unge mænd, på vej til Californien for at grave guld.

Afgang
Veteranbanerne ligger spredt over Danmark, så gå på nettet og søg på veterantog, så er du næsten klar til turen.

Fremtiden
Det er hyggeligt at bumle af sted i de gamle tog på en fridag, men til hverdag stiller vi andre krav til togene. Vi har ventet længe på IC4-togene herhjemme, men du kan køre med højhastighedstog gennem Europa med 400 km i timen.

Mest læste artikler