Få en god håndværkeraftale

Skriv altid aftalen ned, sørg for at så mange detaljer som muligt er med i aftalen, og lav en aftaleseddel, hvis planerne bliver ændret i løbet af byggeriet. Sådan lyder de tre grundlæggende råd, der sikrer ombygningen eller renoveringen af dit hus.


Uanset størrelsen på opgaven
Skal huset have nyt tag, nyt køkken eller måske nye gulve, er der rigtig meget på spil både i økonomi og i ærgrelser, hvis projektet ikke falder ud som forventet. Derfor skal man lave en aftaleseddel. Der er ingen regler for, hvor stor opgaven skal være, for at aftalen bør skrives ned – det afhænger af den enkelte forbruger.

Bedst med en skriftlig aftale

Mundtlige aftaler er i princippet lige så bindende som skriftlige, men problemet er, at der nemt opstår bevismæssige problemer, hvis parterne bliver uenige om, hvad der er aftalt. Så vil du sikre dig imod overraskelser og fx efterregninger, og ønsker du en håndfast dokumentation for, hvad du har aftalt med håndværkeren, er det altid en rigtig god sikkerhed at bede om en skriftligt aftale.

Valg af firma
Hvis der bliver problemer i løbet af byggeriet, gør en skriftlig aftale det også meget nemmere at dokumentere, hvad der er aftalt – ligesom sagen enklere kan afgøres ved Byggeriets Klagenævn – hvis det måtte komme dertil.

Tjek garantiordninger
Når du skal finde en håndværker eller entreprenør, er det vigtigt at undersøge, hvilke garantiordninger, firmaet er med i. Vælger du et firma, der er medlem af Dansk Byggeri, er du sikret af Byg Garantiordningen.

Stil også de frække spørgsmål
Inviter håndværkeren hjem, og spørg ham om muligheder, materialer og udførsel. Spørg også grundigt til, hvad håndværkeren tror, der kan være af ekstraopgaver. Husk, det er inden kontrakten er underskrevet, at der er mulighed for at stille (de frække) spørgsmål, forhandle krav/pris og detaljer omkring materialer osv. Og det er her, du fortsat har mulighed for at vælge en anden håndværker. Når I er enige om alle detaljer, er det tid til, at håndværkeren giver en pris på arbejdet.

Tilbud, overslag eller arbejde efter regning
Vær opmærksom på, at der er forskel på et tilbud, et overslag og arbejde efter regning. På Dansk Byggeris hjemmeside kan du finde “Forbrugeraftalen”, der er en standardaftale mellem håndværkere og private husejere, der kan udfyldes ud over selve tilbuddet fra håndværkeren. Den sikrer, at en lang række væsentlige spørgsmål bliver skrevet ned og aftalt.

Se på næste side, hvad du skal gøre, når arbejdet er gået i gang.#br

Følg med i arbejdet
Når arbejdet går i gang, er det vigtigt, at du følger med dag for dag, så du kan stille spørgsmål og måske opklare/rette misforståelser. Da er det vigtigt, at du sammen med håndværkeren underskriver en aftaleseddel om ændringerne, om der eventuelt er fradrag eller tillæg i prisen – og om der er ændringer i tidsplanen.

Fejl og mangler

Når arbejdet bliver færdigmeldt, gennemgår du og håndværkeren det færdige resultat. Her kan I om nødvendigt skrive en oversigt over eventuelle fejl og mangler – og aftale, hvornår manglerne udbedres. Du kan som kunde tilbageholde en del af betalingen, hvis arbejdet ikke er gjort færdigt, eller hvis der er mangler. Men du må kun tilbageholde et beløb, der svarer til omkostningerne ved at gøre arbejdet færdigt.

Hvad har vi aftalt

  • Tilbud: Et tilbud er bindende. Det betyder, at håndværkeren står inde for, at det beskrevne arbejde kan udføres til den oplyste tid og pris.
  • Overslag: Et overslag er ikke bindende. Den endelige pris bør dog ikke afvige meget fra overslaget.
  • Maksimumpris: Et aftalt prisloft må ikke overskrides på den endelige regning.
  • Efter regning: Arbejdes der efter timepris, må du betale den pris, håndværkeren forlanger, medmindre den samlede pris må anses for helt urimelig.


Huskeseddel:

  • Hvem er aftalens parter? Husk at anføre virksomhedens CVR-nummer, da det entydigt identificerer virksomheden.
  • Hvilke dokumenter gælder for aftalen om byggeriet – fx tilbuddet, arbejdsbeskrivelse, materialeliste, tegninger.
  • Hvilke opgaver skal håndværkeren lave / hvad skal du selv lave?
  • Pris, betalingsbetingelser og tidsplan.
  • Er der særlige forhold ved ejendommen, som håndværkeren skal tage hensyn til, fx forsyningsledninger og evt. servitutter?
  • Hvem sørger for byggetilladelse og bortskaffelse af affald?
  • Hvilket ankenævn kan de eventuelt klages til?
  • Hvilken garantiordning er virksomheden evt. tilknyttet?


Du bør også aftale med håndværkeren:

  • Hvem er kontaktperson.
  • Hvordan håndværkeren kan kontakte dig.
  • Hvordan og på hvilke dage håndværkeren kan komme ind og arbejde.
  • Hvordan håndværkeren får adgang til el og vand.
  • Skal der tages særlige hensyn i hjemmet – hvem skal fx afdække mod støv?

Mest læste artikler