Giv huset en pæn carport

En god carport er solid, passer til huset, skæmmer ikke omgivelserne og er med til at forlænge bilens levetid. Læs her, hvordan du kommer i hus med den rigtige model.




En carport er en nyttig investering, fordi den holder bilen fri for is og sne og skåner lakken mod sommersolens stærke stråler. Den kan også give cyklerne tag over hovedet, så de holder længere. Ydermere kan en carport gøre huset mere værd, hvis den altså er i god stand og ikke skæmmer omgivelserne.
Forhandler: Prodex, tlf. 62 63 23 45 Som for så meget andet gælder det, at kvalitet og pris følges ad. En carport med fladt pvc-tag til en enkelt bil kan fås som byggesæt til godt 3.000 kr., og opefter er der stort set ingen grænser.


Nogle producenter har et fast program med få modeller, der sælges som gør det selv-sæt i tømmerhandler og i byggemarkeder. Andre har et større program med modeller, der kan varieres i størrelse, med taget, med sider og med detaljer på stolperne, så man til en vis grad får en speciallavet carport. Atter andre har ikke et fast program, men skræddersyr carporten, så man er så tæt på specialdesign, som man kan komme det uden at være det.

Det er en rigtig god idé at kigge på billeder fra de forskellige producenter og forhandlere for at se, hvad der findes på markedet, og for at få et indtryk af, hvilke modeller der klæ’r dit hus.

Forhandler: Pavillon Danmark, tlf. 63 18 18 40

Tag ud og kig
Endnu bedre er det at besøge udstillinger, hvor du kan vurdere materialernes kvalitet og carportens stabilitet. Og det kan alle og enhver. Det er nemlig nemt at mærke, om carporten giver sig, når du rykker i en stolpe. Og det er let at se, om træet er fyldt med knaster og er lemfældigt høvlet, så der er splinter overalt.

Nogle firmaer sender konsulenter på besøg, som kan rådgive dig hjemme, hvor carporten skal bygges. Det kan være en god løsning. Det er også blevet populært at e-maile fotos af huset til carportfirmaet, som så ud fra dem kommer med et færdigt forslag til en klædelig carport.


Mange materialemuligheder
Rigtig mange carporte laves af træ, men murede løsninger er også en mulighed og en carport af metal og glas en tredje.

Trykimprægneret gran eller fyr er meget udbredt til carporte. Lærk er lidt dyrere, men det kan arbejde og revne mere end gran og fyr, hvorfor det ikke benyttes af så mange producenter.

Det mørklødede cedertræ er blevet populært til beklædning af både træhuse og carporte i de senere år og koster ca. tre gange så meget som gran og fyr. Til gengæld bruges det jo kun til beklædningen, så den samlede merudgift behøver ikke blive voldsom.

Forhandler: HC Venslev, tlf. 47 59 47 00Vær godt forberedt og undgå brølere
Tag på udstilling, hvor du kan se og ikke mindst rykke i carporten og sikre dig, at den er solid og i en god kvalitet. Konstruktionen må ikke give sig.
• Kør gerne langt efter en udstilling, hvor du kan tjekke kvaliteten.Tænk på, hvor meget tid du bruger på andre indkøb, som du ikke skal se på så længe som en carport.
• Luk evt. carporten i den side, hvor vinden oftest kommer fra.
• Køb ikke redskabsskuret for lille. 9 m2 er absolut minimum for langt de fleste.
• Tænk langsigtet. Støbt gulv og undertag i redskabsskuret gør det muligt at isolere og beklæde skuret indvendigt på et senere tidspunkt.
• Planlæg carporten og ikke mindst placeringen samtidig med huset, hvis du bygger nyt. Så bliver størrelsen på og placeringenaf begge dele optimal.
• Stolpeskoene skal sidde så højt, at stolpeenderne er fri af belægningen, så de ikke sopper i vand og rådner.
• Køb færdigsamlede spær – så har producenten regnet ud, at de er stærke nok, og du risikerer ikke at forringe styrke med uoptimale samlinger.
• En rem af limtræsbjælker er stærk, men bjælkeenderne skal være beskyttet af korrekte inddækninger.

Find det rigtige tag
Taget er alfa og omega, for at bilen står beskyttet mod regn, skidt og sol. Og der findes endnu flere tagmuligheder til carporte end til huse. Lette materialer som metalplader, fibercementplader, plastplader og tagpap er meget populære, bl.a. pga. prisen, og fordi de er hurtige at lægge. Tunge typer som tegl- og betontagsten kræver en særlig stærk tagkonstruktion og er mere tidkrævende at lægge.

Bygges carporten på huset, eller står den tæt på, hvor der er vinduer, er et tag, der slipper lyset igennem, det mest hensigtsmæssige valg. Nogle tagmaterialer holder længere end andre. Tag det med i din overvejelse.


Det siger loven
Du skal ikke søge byggetilladelse til, men blot anmelde opførelsen af din carport, hvis den inkl. redskabsrum ikke er større end 50 m2 og står 2,5 meter fra skel, og den overholder evt. tinglyste servitutter for grunden/området.

Hvis kommunen ikke har gjort indsigelse senest 14 dage efter modtagelsen af din anmeldelse, kan du bygge. Du skal søge byggetilladelse og måske dispensation, hvis du ønsker at anbringe carporten på en anden måde end ovenfor nævnt.

Ansøgningen skal indeholde grundplantegning, der viser beliggenhed på grunden og afstand til skel, beskrivelse af materialevalg, plan- og snittegning af carporten samt ofte også en statisk beregning, der dokumenterer, at carportens konstruktion er solid nok.

Mange carportforhandlere ved, hvilke bilag/tegninger der skal være vedlagt anmeldelsen eller ansøgningen til kommunens byggetekniske afdeling.

Skur med muligheder
Mange prioriterer også, at carporten skal have et redskabsskur. Hvis du vælger et redskabsskur, skal det naturligvis kunne bruges til de formål, du ønsker. Og måske har du ønsker for fremtiden, som du skal lægge grundlaget for, når du bygger det. Hvis du fx senere vil isolere og beklæde det indvendigt, skal du lave undertag, og du kan også lige så godt støbe gulv med det samme. I carporten er det ikke nødvendigt at støbe gulv. Her kan du nøjes med at lægge en flise- eller grusbelægning, som du kan læse mere om på side 16.


Vil du bygge selv?
Det hører også med i overvejelserne og spiller ind på prisen, om du selv vil bygge eller lade fagfolk gøre arbejdet. Hos nogle firmaer kan du også vælge den gyldne middelvej og være medbygger. Så klarer fagfolk det grove, typisk til og med spærkonstruktionen, hvorefter du selv smøger ærmerne op og klarer resten.

Af Sus Falch, idényt 602

9



Mest læste artikler