Emne

Opret et nyt indlæg
Karina
Karina

Stearinpletter på sort dug

Jeg har været så uheldig, at der er dryppet en hel del stearin ned på min flotte, sorte dug. Jeg har fjernet den størknede stearin, men der er stadig pletter fra på dugen. Jeg har ikke gjort noget endnu, så den har endnu ikke været en tur i vaskemaskinen. Jeg har nemlig brug for et godt råd til, hvordan jeg kan sikre mig, at pletterne går væk i vask. Skal jeg forbehandle med et eller andet?

Mvh Karina
0 stemme(r)

Svar

1. Else Pedersen

RE: Stearinpletter på sort dug

Jeg har ofte renset sterinpletter af med renset benzin.
    Først som du, fjernet så megen sterin som muligt. Derefter varmt strygejern, passende til stoffet, trækpapir eller gammel bommuldsklud oven på pletten. Stryg til pletten er væk.
    Derefter renset benzin, med en klud over og under pletten. Benziinen fjerner fedtstoffet fra sterinen.
    Derefter vaskes dugen som anvist på dugen.
    Du skal naturligvis prøve om din dugs stof kan tåle benzin. prøv på en søm på vrangsiden.
    Held og lykke!
    Else
    1 stemme(r)
  2. benedikte

Det var dog træls. Men trækpapir er en god løsning. Og har man ikke det, kan et kaffefilter bruges. Noget gazestof/et stykke fra nødhjælpskassen under et strygestykke/viskestykke vil også hjælpe på de smårester, der kunne sidde tilbage. Men hvis dugen kan tåle mindst 60 graders vask vil stearin også smelte væk. Håber det lykkes for dig at blive pletten kvit.
    0 stemme(r)
  3. Karina

Tak for de gode tips - nu er der håb forude :)
    0 stemme(r)
  4. Else

Jeg har engang fået dette råd: Efter strygejernet med kaffefilterposen er der som regel en skjold tilbage. Rør lidt potaske med vand og gnid det på pletten. Lad det ligge en times tid og vask dugen på almindelig vis. Herefter skulle pletten være væk.
    0 stemme(r)
  5. bente8800

Husk trækpapir/kaffefilter både over og UNDER dugen, ellers trækker det ned i betrækket på dit strygebræt, og så har du fornøjelse af det i laaang tid :-((
    0 stemme(r)
  6. Mette Neble Henriksen

Jeg plejer også at stryge sterarinpletter af og bruge en avis på strygebrættet, så et lag køkkenrulle under dugen og et tykkere lag køkkenrulle ovenpå. Når al sterarin er væk dækkes en eventuel plet med farvefri opvaskemiddel og ligger nogle timer - gerne over natten men så i en plastiskpose.
    0 stemme(r)

Annonce
FolkeFerie.dk
til ferieglæde for alle

FolkeFerie.dk tilbyder et bredt udvalg af ferieboliger i hele verden. Uanset om du vil på charterferie, køre selv eller holde ferie på et feriecenter i Danmark er FolkeFerie.dk det bedste udgangspunkt

Mere end 20.000 feriesteder
i 41 lande

FolkeFerie.dk
til ferieglæde for alle

FolkeFerie.dk tilbyder et bredt udvalg af ferieboliger i hele verden. Uanset om du vil på charterferie, køre selv eller holde ferie på et feriecenter i Danmark er FolkeFerie.dk det bedste udgangspunkt

Mere end 20.000 feriesteder
i 41 lande

Dit nye sommerhus er bygget af Excellent

Tanken bag Excellent-Huses fritidshuse er, at de skal være noget andet end parcelhuset. Et sted hvor man mærker, at man er væk hjemmefra, hvor der tilbringes fritid, weekender og ferier.
www.excellent-huse.dk
Tlf. 96 25 30 24

Luksushytter fra
Excellent-Huse

Boskovhytten har forskellige muligheder for individuel tilpasning, herunder forskellige vinduesløsninger. Boskovhytten kan desuden nemt udvides til 30m²-35m² med et ekstra soverum. Hytten er isoleret.
www.excellent-huse.dk
Tlf. 96 25 30 24

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Tilmeld dig idényts nyhedsbrev

Få masser af inspiration til hus og have direkte i din mailboks. Som modtager af idényts nyhedsbrev får du også besked om nye konkurrencer, afstemninger, blogs og debatter.

Tilmeld dig her

Annonce
Annonce

idényt findes også i Sverige, Norge og Finland