Emne

Opret et nyt indlæg
Jan Thøgersen
Jan Thøgersen

Birk med marmor lignende mønster

Hej forum,

Min svigerfar har fundet noget birketræ som ser ret så forunderligt ud. Træet har et marmor lignende mønster som ikke følger årene. dvs. at det ikke er en påvirkning træet har fået på ydersiden, men nok nærmere noget det har suget op igennem rødderne.
Min svigerfar har brugt træet til at lave lysestager ud af, og de er blevet ret så pæn pga det fine mønster. Men nu er der ikke mere træ og vi er ret interesseret i at finde ud af årsagen til strukturen i træet.

Jeg har uploadet et billede, der desværre ikke er så godt.

Håber nogen kan hjælpe med et svar.

På forhånd tak.
0 stemme(r)

Svar

1. Benny Andersen

RE: Birk med marmor lignende mønster

Det er råd der er gået i træet
    Der kan også komme mønstrer i andre træsorter
    hvis du har træ fra stammen og grenene
    kan du se at det er mere markeret i stammen
    men når der er kommet mønstrer i træet
    må det ikke ligge ret meget længere
    for så vil det blive porøs i midten af træet
    0 stemme(r)
  2. Verner Nielsen

Det kan også være masurbirk, der har mørke aftegninger i veddet

Verner Nielsen
    1 stemme(r)
  3. solveig

Det kunne muligvis være råd- eller svampeangreb. Jeg kan ikke se det på billedet. Har du mulighed for at vise et billede af lysestagerne. Hvis man lader et stykke af en birkestamme stå ude og trække fugt i et stykke tid, så vil der opstå nogle sjove mønstre, som ikke har noget at gøre med åretegninger. Det giver nogle rigtig flotte ting, hvis man f.eks. drejer i det.
    med venlig hilsen solveig
    0 stemme(r)
  4. Ove M Larsen

Svar til birketræ med marmormønster.

vi har selv birketræer, og når vi fælder nogle, bliver de savet i længder og lagt
    i skoven med plastik over. Så bliver de vandet en gang imellem, og efter ca et halvt år begynder der at komme råd i det. Så bliver det grovdrejet, og senere drejet til de flotteste skåle o.s.v.
    0 stemme(r)
  5. Trace Indlæg: 1

Hejsa igen,

Tak for alle de gode svar. Nu hvor jeg har kigget nærmere på træet kan jeg godt se, at forklaringen med svamp og råd ikke er tosset.

Jeg har uploadet et billede af lysestagerne, så kan i måske tage en sidste vurdering af årsagen til mønsteret.

På forhånd tak!
    0 stemme(r)

Annonce
Varmepumper er fremtidens varmesystem!

Udnyt den gratis varme, som altid findes i luften eller i jorden og spar op til 60% på varme-regningen. Kan kombineres med solvarme. Mulighed for Total Tryghed service-aftale op til 15 år.
Læs mere på www.gastech.dk

Gør krukkerne klar til blomsterne

Efter en vinter med frost, kan blomsterkrukker nemt få små revner. Men det kan der rådes bod på ved at tætne krukkerne med Borup Vandglas. Så er de klar til sommerens blomster.
KLIK HER og læs mere om Borup Vandglas

JJ-Totalentreprise

Tagløsninger fra JJ totalentreprise Hvad enten det er plade eller tegltag De ringer og taler
Vi kommer og tager deres kvaler
JJ-Totalentreprise tlf. 40 42 06 30
Eller se mere på
www.jj-totalentreprise.dk

Gammelgårds Kantsten

Muren her er bygget op i vores udstillingshave af grå Gammelgårdssten kantsten (14x21x14). Læg mærke til, at muren er brudt af et bånd i sort Gammelgårdssten 7 cm. Besøg vores Besøgshave i Farum.
Telefon 44 95 15 44
www.farumbeton.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Tilmeld dig idényts nyhedsbrev

Få masser af inspiration til hus og have direkte i din mailboks. Som modtager af idényts nyhedsbrev får du også besked om nye konkurrencer, afstemninger, blogs og debatter.

Tilmeld dig her

Annonce
Annonce

idényt findes også i Sverige, Norge og Finland