Emne

Opret et nyt indlæg
Helle
Helle

Chilli

Jeg var sent i gang med at få chillier i mit sommerhus-drivhus. Til efterårsferien var flere af dem pænt store, men uden blomster - og jeg valgte af sætte dem i potter og tage med hjem til vindueskarmene. Nogle af dem går det godt, og der er kommet små frugter. Andre får blomster, der stort set straks visner. Og så har jeg de to største, der kommer med mange små friske og lysegrønne grene/skud. Kan nogen svare 1) skal jeg knibe skuddene af de chillier, der skyder (og endnu ikke har blomster) og 2) Kan jeg gøre noget for at de små blomster ikke visner. På forhånd tak.
0 stemme(r)

Svar

1. Leila

RE: Chilli

Grunden til at dine blomster visner/falder af, skyldes sikkert at du ikke har bestøvet dem. Selv bestøver jeg mine chilier dagligt med en blød lille pensel. De står i et uopvarmet drivhus, hvor det ikke er nok at forlade sig på insekt bestøvning.

Du kan godt overvintre dine chili i et frostfrit køligt lyst værelse og beskære dem en smule inden. Til foråret skal de så klippes godt tilbage. Fordelen ved overvintring er, at du får blomstring og frugter meget før end ved frøformering.
    1 stemme(r)
  2. Helle

Hej Leila
    Tak for svar. Når blomsterne er udsprunget, hjælper jeg også med bestøvningen med en vatpind. Men her i vindueskarmen er det ligesom blomsterne visner mens de er under udvikling. Jeg har prøvet at tage et billede, så det det kan ses hvor små blomsterne er mens de visner.
    Jeg vil bruge dit tip i forhold til overvintring - men håber nu, at jeg kan nå at få et par chillier ud af det først.
    0 stemme(r)
  3. Dorte Mørkeberg

Jeg gør Aldrig noget ved mine og hvert år bugner det med chilli, selv i år hvor sommeren ikke har været særlig god. Lige nu er der voldsom mange , som jeg skal have høstet en af dagene. Det er forskellige slags. Jeg har også tre planter i vinduet i stuen og dem gør jeg heller aldrig noget ved og lige nu er planterne fuldet af både blomster og chilli
    0 stemme(r)
  4. anonym

Kære Dorte. Det glæder mig på dine vegne. Men dit svar hjælper ikke lige mig, der må nøjes med at få 5-6 chillier pga de beskrevne problemer.
    0 stemme(r)
  5. anonym

har læst dit indlæg. dyrker selv mange chilier
    når de blomster skal du niple ca. de første 5-6 blomster så kommer der mange flere som så sætter frugter
    0 stemme(r)

Annonce
SILVAN - giver gode vækstbetingelser

Tag SILVAN med på råd
når drivhuset skal bygges.

SILVAN Danmarks foretrukne byggemarked for gør-det-selv folk

Vitavia Drivhuse

Med et stort udvalg af drivhuse i forskellige størrelser og udformninger dækker Vitavia behovet hos alle. Vitavia drivhuse er fremstillet af vedligeholdelsesfri aluminium og er lette at samle
Kan samles på én weekend !
Tlf. 66 15 10 30

Vægdrivhuse

Et Ida-vægdrivhus er optimalt til haveejeren med begrænset plads. Hele drivhusets areal kan udnyttes som vækstplads. Model 3300 giver oven i købet plads til en lille hyggekrog.
Lyt til et godt råd...
OPJ A/S - Telefon 66 15 10 30

Udnyt drivhuset som et ”driverhus”

Selv om det stadig er koldt udenfor, så er der dejligt inde i drivhuset, bare solen skinner lidt
Så vælg derfor et der er stort nok og som har tilstrækkelig højde til, at man kan gå/stå inde i det
Kan samles på én weekend !
Tlf. 66 15 10 30

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Tilmeld dig idényts nyhedsbrev

Få masser af inspiration til hus og have direkte i din mailboks. Som modtager af idényts nyhedsbrev får du også besked om nye konkurrencer, afstemninger, blogs og debatter.

Tilmeld dig her

Annonce
Annonce

idényt findes også i Sverige, Norge og Finland