Emne

Opret et nyt indlæg
Nybegynderen
Nybegynderen

Vinterdækning af roser

Hej
Jeg er ny haveejer, og jeg har læst noget om, at man skal/kan vinterdække sine planter evt. med det gamle gran fra juletræet. Men jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt man kun skal gøre det, hvis der er frost, eller om det bare er, når det er vinter generelt?

Mvh Nybegynderen
0 stemme(r)

Svar

1. lene hansen

RE: Vinterdækning af roser

hej nybegynder.
    Du skal først vinterdække, når det er vinter/frost. Hvis du dækker eks. nu, vil planterne svede, når det så bliver frost, vil planterne først få skader, jeg har ikke vinter dækket endnu og hvem ved, måske bliver det ikke nødvendigt i denne vinter. Det er et gammelt råd fra den populære Helge fra radio og tv.
    0 stemme(r)
  2. lissi clausen

dæk kun hvis der er frost fra -4 ¤ og lavere endnu
    0 stemme(r)
  3. willy nielsen

du kan roligt dække grangrene omkring dine roser nu og lade grenene stå hele vinteren, uanset hvor mild vinteren er. grangrenene beskytter også mod solen i en mild periode, så roserne ikke begynder at skyde for tidligt, for så kan de blive beskadiget hvis der kommer barfrost senere. du kan også dække lidt jord op om rodhalsen, så skal dine roser nok overleve, de er ikke så sarte, som man tror.
    1 stemme(r)
  4. Christian

Gør det uanset vejret - man ved aldrig hvornår frosten kommer. I hårde vintre fryser mange sorter en del tilbage på grenene. Denne tilbagefrysning kan man mindske, ved at dække med juletræets grene eller lign. De fleste roser tåler dog meget frost, blot de er plantet dybt nok, dvs. 5-10 cm. jord over podestedet (det sted hvor stammen begynder at forgrene sig). Nedfaldne blade er gode at lægge omkring rosenbuskens nederste grene.
    0 stemme(r)
  5. Nybegynderen

Tak for jeres svar - det er nok bedre at være på den sikre side. Jeg prøver mig lidt frem. Tak igen...
    0 stemme(r)

Annonce
Dyrk selv – nemt og enkelt

Med højbede i forskellige former og farver.
Nyd smagen af egne grønsager og krydderurter.

www.gardenlife.dk
Tlf. 75 36 38 00

Gør krukkerne klar til blomsterne

Efter en vinter med frost, kan blomsterkrukker nemt få små revner. Men det kan der rådes bod på ved at tætne krukkerne med Borup Vandglas. Så er de klar til sommerens blomster.
KLIK HER og læs mere om Borup Vandglas

Undgå ukrudt i dine havebede!

Den sorte Fibertex-ukrudtsdug forhindrer nedefra kommende ukrudt i havebede. Ideel under granitskærver. Mindre vedligeholdelse!
Besøg os på www.fibertex.com

Blomsterkasser

Alt hvad du har behov for til at lave din have dejlig at være i til sommer. Hele vores havesortiment er af højeste kvalitet og godkendt. F.eks denne sorte Blomsterkasse. Brug den evt. som rumdeler.
www.byg-til-lavpris.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Tilmeld dig idényts nyhedsbrev

Få masser af inspiration til hus og have direkte i din mailboks. Som modtager af idényts nyhedsbrev får du også besked om nye konkurrencer, afstemninger, blogs og debatter.

Tilmeld dig her

Annonce
Annonce

idényt findes også i Sverige, Norge og Finland