Emne

Opret et nyt indlæg
Uffe
Uffe

Røglugt i uldhynder

I efteråret havde jeg bålfest ude i haven, og vi brugte nogle uldhynder til at sidde på rundt om bålet - vi plejer egentlig ellers kun at bruge dem indenfor. Mit problem er nu, at puderne fik en heftig røglugt fra bålet, og her næsten et halvt år efter, sidder det stadig i puderne. De kan desværre ikke vaskes, men jeg tænkte, at der måske var en herinde, der havde en anden god løsning.

På forhånd tak
Uffe
0 stemme(r)

Svar

1. Marian

RE: Røglugt i uldhynder

Jeg ville prøve at lægge dem udenfor på en dejlig klar frostdag, det er ihvertfald godt til opfriskning af uldtøj og uldtæpper.
    0 stemme(r)
  2. anonym

Når jeg en gang i tidernes morgen havde været i byen med en ulden trøje på og havde opholdt mig i et røgfyldt lokale, kunne en tur på en varm radiator fjerne røglugten fra trøjen. Jeg bruger også tricket på andre uldne ting, så hvis du kan tage betrækket af er det et forsøg værd. Hvis det har sat sig i selve fyldet får du nok svært ved at få lugten væk.
    Jeanette
    0 stemme(r)
  3. Kirsten Carlsen

Jeg ville prøve med opblandet Rodalon i en sprayflaske. Doceringen kan du se på flasken
    Hilsen Kirsten
    0 stemme(r)
  4. Lisbeth Fæster

Forsikringsselskaber bruger at ozonbehandle f.eks. bøger efter en brand.
    Så dette må også kunne lade sig gøre ved dine hynder.
    Det må være muligt, at finde et firma, der foretager denne "behandling".
    Spørg evt. dit forsikringsselskaber.
    vh
    Lisbeth Fæster
    0 stemme(r)
  5. Annette Dahlberg

Hej Uffe.
    I disse frost og sne dage ville jeg lægge uldhynderne ud i sneen i nogle timer om dagen i solen. Det er altid godt også hvis man har tæpper som er snavsede. Jeg har selv gjort dette med ægte lammeskind og banket tæppået ned i sneen, og al snavset ligger så oven på sneen. Der er heller ikke noget som er så godt at tørre sit vasketøj, sengetøj, viskestykker - ja en kogevask ude i frostvejr. Det kommer til at dufte så skønt.
    0 stemme(r)
  6. ingrid andersen

På min dav. arbejdsplads havde vi en mindre brand hvor møblerne lugtede af røg,skadeservicefirmaet brugte henh. Rodalon i dobbelt opløsning og skyllemiddel (ligeså meget som til en vask i ca. 1/2 L vand

0 stemme(r)
  7. ingrid andersen

Glemte det gl råd med eddike.Der findes også en lugtnedbryder der hedder noget med 42.Den fås hos Matas.Hjemmeplejen brugte den da min mor lå for døden af cancer og det lugter ikke altid lige behageligt
    0 stemme(r)
  8. Uffe

Tusind tak for alle svarene - det er virkelig brugbart. Den idé med at lægge hynderne ud i frostvejret lyder god. Det vil jeg starte med.

Mvh Uffe
    0 stemme(r)

Annonce
Hvorfor netop en Svendsen?

Svendsen Pejse laver rigtige brændeovne. Hver detalje har sin mening og er udformet med baggrund i 35 års erfaring, for at skabe den optimale styrke, sikkerhed
og et brugsrigtigt design

Læs mere på
www.svendsen-pejse.dk

Platon Xtra til
fugtsikring af kælder

Skal du bygge nyt –
eller har du en gammel fugtig kælder? Teno Block og Teno Grund er løsningen på en tør og ”sund” kælder og et godt indeklima.
Nu – og i fremtiden.
Hent brochuren - Teno Grund ved at klikke her

Trapper med 5 års garanti

Trapper med et fornuftig forhold mellem pris / kvalitet. Vi kommer gerne til dig og laver opmåling/rådgivning. Stort udvalg og flot galleri.

Se mere på www.trappetrinnet.dk eller ring 40 11 26 99

SAKI Isolering

Vi tager Termografiske billeder af huse - tekniske installationer m.m. Vi beregner besparelse ved isolering.

Hvorfor tage chancen.
Brug en professionel fra branchen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Tilmeld dig idényts nyhedsbrev

Få masser af inspiration til hus og have direkte i din mailboks. Som modtager af idényts nyhedsbrev får du også besked om nye konkurrencer, afstemninger, blogs og debatter.

Tilmeld dig her

Annonce
Annonce

idényt findes også i Sverige, Norge og Finland