Billige flyrejser – sådan snyder du rejsesøgemaskinerne og rejsebureauerne

Er du også træt af ubegribelige ekstragebyrer, når du booker flybilletter? Her er 10 tips til, hvordan du kan være et skridt foran Momondo, Travelmarket og de andre rejsesøgemaskiner, og sikre dig de billige flybilletter, som flyselskaberne lover. 


Knapt så billige flybilletter…

De fleste har prøvet det i et eller andet omfang: Man finder en billig flybillet på Momondo, Travelmarket eller en anden rejsesøgemaskine. Klik!

Så havner du på et rejsebureaus eller et flyselskabs side, hvor du straks går i gang med bestillingen af flybilletten. Og så sker det: ganske langsomt ryger der det ene gebyr efter det andet på sammen med besynderlige, uforudsete ekstraudgifter. Når man så endelig skal finde sit kreditkort frem, koster den billige flyrejse pludselig noget nær det dobbelte.

Rejsesøgemaskinerne har gjort det nemmere at få billige flybiletter

Rejsesøgemaskiner har ellers på alle måder gjort livet lettere for rejsende. Før de overtog markedet for rejseformidling, skulle man bladre sig igennem en regnskov af rejsebrochurer og ringe, faxe eller sjoske på sine fodformede konvolutter rundt til utallige rejsebureauer, inden man kunne indsnævre, hvilken rejse man ville vælge.

Skyd ikke på budbringeren

Det skal nævnes, at rejsesøgemaskinerne på en vis måde kun er budbringeren. De dårlige oplevelser, som forbrugere kan have under rejsebestillingen, er som regel noget, der udspiller sig, efter at den rejsesøgende er blevet ledt videre til et rejsebureau eller et flyselskab. Det er her, hvor vildledninigen for alvor folder sig ud.

Hvor klager man?

Det er altid muligt at klage til rejsesøgemaskinerne, hvis man føler sig bondefanget af et flyselskab eller et rejsebureau, selvom det ikke just er noget, som rejsesøgemaskinerne skilter med på deres søgemoduller. Der er således ikke nogen af rejsesøgemaskinerne, der har en knap på forsiden, der hedder “klag” – eller lignende opfordringer til kritisk handling. Klagefunktionerne gemmer sig under “hjælp” eller på andre knapt så oplagte steder. 

Urent trav

Hvis man som forbruger er interesseret i større gennemsigtighed, er det værd at overveje at gøre det til en vane at rapportere direkte til rejsesøgemaskinerne om urent trav hos rejsebureauerne og flyselskaberne, hver gang man oplever det.

På den måde får rejsesøgemaskinerne en mulighed for at fjerne de brådne kar eller få dem til at rette ind. Sålænge dette ikke sker – eller kun i begrænset omfang -, vil rejsesøgemaskinerne altid kunne melde hus forbi og sende sorteper videre til rejsebureauerne og flyselskaberne.

Rejsesøgemaskinerne er nemlig bare en søgemaskine og derfor i princippet lige så lidt ansvarlige, som Google er, over for de aktører, som de viser videre til. 

10 måder at snyde rejsesøgemaskinerne på – og få billigere flybiletter 

Vil du gerne gerne undgå nogle af faldgruberne, når du skal købe en flyrejse, så er her 10 råd til at snyde rejsesøgemaskiner, rejsebureauerne og flyselskaberne, før de snyder dig.

1. Book dine flybilletter enkeltvis

Du kan være uheldig at gå glip af store rabatter, hvis du for eksempel booker en billig flyrejse til en familie på fire, når der kun er tre pladser med gunstig rabat tilbage.

I disse tilfælde er rejsesøgemaskinerne indrettede til at foreslå en dyrere rejse til alle rejsende i stedet for at tilbyde 3 billige pladser og én fra en dyrere priskatagori til den sidste person. En undersøgelse som det norske dagblad VG foretog i 2013 viste besparelser på op til 2000 kroner pr. billet, hvis billetterne blev bestilt enkeltvist. Ulempen ved denne bestillingsmetode er, at det kan give ekstra omkostninger og gebyrer, hvis man bestiller ad 2 gange, så den detalje kal man lige være opmærksom på. 

2. Vær opmærksom på Dark Patterns

Rejsebureauerne og flyselskaberne bruger lidt for tit Dark Patterns i deres søgemoduller. Dark Patterns er snedige metoder på brugergrænsefladen, der er designet til at få folk til at købe noget, de helst vil være foruden.

Det kan for eksempel være:

  1. Når du kommer ind på websiden, er der allerede lagt noget i den digitale indkøbskurv, som man ikke selv har lagt der.
  2. En række tilkøb tilvælges automatisk, og det er meget vanskeligt at finde ud af, hvor på brugergrænsefalden man fravælger disse ekstraudgifter.  
  3. Man bliver ved med at få en fejlbesked, når man takker nej til et tilbud. Man ender derfor med at måtte vælge “ja”, hvis man vil videre i processen.  

Hvis du oplever denne form for vildledning, kan du over for rejsesøgemaskinerne ikke gøre meget andet at tage et screenshot og sende det videre som en klage til rejsesøgemaskinerne. Om det får en effekt for eksempel i form af karantæne til et rejsebureau fra rejsesøgemaskinerne er en anden sag. 

3. Vær mistroisk over for alt for gode tilbud

Markedsføres en rejse med “gratis rejse” er der grund til at være ekstra mistænksom. Virker tilbuddet urimeligt, latterligt billigt, er der grund til at holde sig væk fra det. Der findes ingen gratis rejser.

4. Glem alt om afbudsrejser

Afbudsrejser er en misvisende term. Når en rejse annonceres som afbudsrejse, kan du være næsten 100 % sikker på, at der ikke er en familie, der har måttet blive hjemme på grund af Tante Annas pludselige død.

Når rejsebureauerne lægger billet ind på flyrejser og hotelophold i højsæsonen, så følger der ofte også nogle rejser med på mere ugunstige tidspunkter – det vil sige uden for ferierne. Disse rejser er af naturlige årsager vanskeligere at få solgt. Derfor får de af og til det tillokkende stempel: “afbudsrejse”. Men tænk altid på en afbudsrejse som en rejse, der ikke er solgt endnu – og glem alt om afbud.

5. Sædereservation kan undværes

 
En dyr sædereservation oven i flybilletten er som regel unødvendig.  

Rejseselskaberne vil meget gerne sælge dig en siddeplads på flyet i forvejen. Priserne på disse kan være pebrede. Alle eksperter i billige flyrejser, som vi har konsulteret, siger dog, at sædereservation er unødvendig. Det vil i langt de fleste tilfælde være nemt at få pladser i flyet ved siden af hinanden ved tjeck-in. 

6. Rejs let – drop betaling for bagagen

Man kan ofte rejse lettere end man tror. Det kan derfor i mange tilfælde betale sig at droppe ekstragebyret for bagagen. De fleste flyselskaber har et standardmål på bagage, som man gratis kan tage med sig ind i kabinen. Disse mål er forskellige fra flyselskab til flyselskab. Tjek de gældende regler for dit flyselskab. 

7. Flyrejser billigere ud end hjem

Flyrejser med det samme selskab har en tendens til at være billigere på udrejsen end på hjemrejsen. Derfor kan det ofte betale sig at bestille ud- og hjemrejsen separat og med to forskellige flyselskaber. Det er ikke alle rejsesøgemaskiner, der er lige godt gearede til denne form for pristjek, så undersøg markedet grundigt. 

8. Undersøg om du allerede har en rejseforsikring

Undervejs I købeprocessen vil du typisk blive tilbudt en rejseforsikring. Det er der mange, der lader sig friste af, selvom de har én i forvejen. Sørg for at researche på sagen, inden du går i gang med købsprocessen. Du er nemlig muligvis allerede dækket ind via din normale forsikring, eller måske gælder din rejseforsikring fra sidste år stadig.

9. Er dit rejseselskab omfattet af rejsegarantifonden?

Tjek, om det rejseselskab, som du vælger at benytte, er registreret I Rejsegarantifonden. Hvis det er tilfældet, vil du kunne få dine penge tilbage, hvis rejseselskabet går konkurs, efter du har betalt for rejsen. Se her om dit rejseselskab er registreret i Rejsegarantifonden.

10. Tjek at dit flyselskabet ikke er på den sorte liste

Vil du være helt sikker på, at alt er i orden med dit valgte flyselskab, kan du også krydstjekke det på EU’s sorte liste over flyselskaber. Her kan du se de flyselskaber, som EU’s kontrolmyndigheder anser det for farligt at flyve med.

Kilder: Rejsegarantifonden, Elektronista.

Mest læste artikler